#1 poprawa cienia, warstwy

Już od pewnego czasu przymierzałem się do napisania samouczka, którego celem byłoby zapoznanie się z programem GIMP. Okazja natrafiła się akurat teraz – 1000-czny post (pierwszy czterocyfrowy post na forum) należałoby w jakiś sposób uczcić ;)

W dzisiejszym tutorialu zademonstruję wam, w jaki sposób pozbyć się niekorzystnego cienia ze zdjęcia, jak również nieco podstawowych operacji w GIMPie. W celach instruktażowych wykorzystałem zdjęcie MOC-a LL-a. No to ruszajmy z tym koksem.

podziękowania:
LL – udostępnienie pracy na potrzeby tutoriala
nori – ocena jakości zdjęć

Film instruktażowy

Cały samouczek został nagrany również w wersji video – zapraszam do oglądania! (Najlepiej w wysokiej jakości, wówczas widać więcej szczegółów).

Materiały do pobrania
Materiały do tutoriala można pobrać TUTAJ.

1. Obraz początkowy
Image
Wątek na forum.

2. Analiza błędów
Image
Zdjęcie zostało ładnie wykadrowane, co do jego jakości nie można mieć raczej zarzutów. Problemem są natomiast cienie na zdjęciu i widoczna biała kartka.

Co jest w porządku:
+ kadr
+ MOC

co należy poprawić:
– cienie (zwłaszcza cień numer 2)
– nieobrobiony fragment kartki (4) woła o pomstę do Nieba!

czerwonymi numerkami oznaczyłem niekorzystne cienie, znajdujące się na zdjęciu. Im większa liczba, tym błąd jest poważniejszy.

3. Ogólne rozjaśnienie
Jest wiele metod rozjaśniania obrazu, jednak ograniczę się do najszybszego i – moim zdaniem – najwygodniejszego sposobu.

Wchodzimy w menu: KOLORY -> KRZYWE

Naszym oczom ukazało się takie oto sympatyczne menu:
Image

Możemy tu wyodrębnić kilka elementów:
Szare słupki – odpowiedzialne za jasność i kontrast poszczególnych pikseli obrazka
Czarna linia – funkcja, której modyfikacja powoduje zmianę rozkładu kolorów na obrazie, a w konsekwencji rozjaśnienie/ściemnienie obrazka.

Na potrzeby tego tutoriala ograniczymy się jedynie do funkcji wymienionych powyżej.

Spróbujmy zatem zmodyfikować naszą funkcję – w tym celu klikamy lewym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu krzywej:
Image
Zauważmy, że w miejscu kliknięcia pojawiła się czarna kropka. Oczywiście możemy takich kropek stworzyć więcej, jednak przeważnie wystarczą nam 2, góra 3 różne punkty.
Złapanie punktu i ruch myszki umożliwia łatwą modyfikację wykresu.

Image
Zazwyczaj wykres powinien przypominać taki łuczek, dość zbliżony do pierwotnej prostej – dzięki temu obraz stanie się jaśniejszy, ale jego zmiana nie będzie nas biła po oczach.

W przypadku, gdybyśmy zaszaleli i przeciągnęli punkt za bardzo w górę/dół, nasz obraz wygląda jak rodem z jakiegoś science-fiction:
Image Image

Jeżeli jesteśmy zadowoleni z efektu, naciskamy klawisz OK.

Nasz obrazek wygląda teraz następująco:
Image
Widoczna jest już jakaś poprawa, ale cień w pobliżu budynku wciąż jest widoczny – podobnie zresztą, jak kartka w pobliżu rogu pracy.

4. Likwidacja cienia
Po prawej stronie widoczne jest menu warstw:
Image
Jedyną widoczną warstwą jest warstwa z tłem (naszym obrazkiem). Gdybyśmy nacisnęli na oczko umieszczone obok miniaturki zdjęcia to zauważymy, że nasz obrazek znikł. Ponowne kliknięcie spowoduje, że obrazek znów się pojawi. Ta wiedza przyda nam się na przyszłość.

Kliknijmy prawym klawiszem myszki na obrazek z tłem i wybierzmy opcję „nowa warstwa”:
Image

Pojawiło nam się okienko, w którym wpisujemy nazwę obrazka (lub pozostawiamy domyślną nazwę; na potrzeby tego tutorialu pozostawiamy domyślne parametry) i zatwierdzamy nasz wybór.

Okno warstw wygląda teraz następująco:
Image
W każdej chwili możemy przełączyć się do którejkolwiek warstwy, wyłączyć niechcianą itd.

Po lewej stronie znajduje się menu z narzędziami:
Image

Klikamy w symbol pędzla:
Image
Pędzel umożliwi nam malowanie po obrazie.

Ustawmy sobie kolor przewodni jako biały (można kliknąć dwa razy na czerwony widoczny na screenie wcześniej lub kliknąć na strzałkę podmiany – co zresztą zrobiłem):
Image

Jeżeli chodzi o kolory, to wystarczy wiedzieć tyle, że kolor umieszczony w tym prostokącie umieszczonym na zewnątrz byłby kolorem naszego pędzla, natomiast ten znajdujący się pod spodem pokaże się, jakbyśmy np. usuwali zawartość naszego zaznaczenia. Mały czarny i biały prostokąt umożliwiają powrót do domyślnych kolorów.

Wybierzmy sobie inny typ pędzla:
Image
Dzięki temu kolor nie będzie się pojawiać na całym pędzlu, a jedynie w centrum zaznaczenia (naszego kółeczka, odpowiadającego pędzlowi).

Możemy też ustawić sobie skalę na taką, jaka nam pasuje:
Image

Image

Skoro załapaliśmy podstawy, proponowałbym przejść do malowania na obrazie.

Przybliżenie obrazka: „Prawy shift” + „+”
Oddalenie obrazka: „-”

Bierzemy biały pędzel i malujemy nim wszędzie tam, gdzie znajduje się cień:
Image
Nie przejmujemy się, że malujemy po klockach (malujemy w końcu na nowej warstwie, jakbyśmy ją wyłączyli to pojawia nam się poprzedni wygląd obrazka – zaleta pracy na warstwach).

Kiedy już skończymy, zmieniamy tryb obrazka na „pokrywanie”:
Image
Klocki znów są widoczne, ale niestety mają nieco jaśniejszą barwę, niż miało to miejsce wcześniej. Jak temu zaradzić?
Użyjmy narzędzia „gumka”, umieszczonego w przyborniku (na prawo od pędzla):
Image

Ustawmy sobie odpowiedni rodzaj naszego krycia (analogia jak w przypadku pędzla):
Image

i rozpoczynamy wymazywanie tych miejsc, w których klocki były zbyt jasne (łodygi, liście itd; pracujemy wciąż na tej nowej warstwie):
Image
złożoność tej operacji zależy od tego, ile detali posiada nasza praca. Jednakże jest to i tak dużo szybsza metoda od tradycyjnego, średniowiecznego wycinania…

Po usunięciu nadmiaru bieli nasze zdjęcie wygląda następująco:
Image

Na upartego można by już umieścić takie zdjęcie do swojej galerii, jednakowoż wciąż widoczny jest niekorzystny cień. Na szczęście można go łatwo wyeliminować, duplikując warstwę z naszą białą maską:
Image

Po wykonaniu tej operacji cienie likwidują się:
Image
i obraz powoli zaczyna odzyskiwać swój utracony urok.

5. Przyciemnienie
Nasz obraz wciąż ma jedną wadę – jest troszeczkę zbyt jasny. Jak to możemy poprawić?

Stwórzmy sobie nową warstwę, umieśćmy ją nad pozostałymi. Następnie wybierzmy sobie kolor czarny (w tym samym miejscu, w którym wybieraliśmy kolor dla pędzla) i wybierzmy kubełek:
Image

Powróćmy na naszą warstwę i wylejmy zawartość kubełka na nią – uzyskujemy czarny obraz:
Image

Teraz zmieńmy tryb warstwy na „pokrywanie” i ustalmy przezroczystość (widoczność) np. na 62,9% :
Image

Nasz obrazek powinien wyglądać podobnie:
Image
Jeżeli jakimś cudem pojawią się cienie (możliwość zademonstrowana na filmie), wracamy do którejś z warstw posiadających białą maskę, wybieramy pędzel, kolor biały i zamalowujemy cień.

6. Wyostrzanie
Właściwie nasz obrazek jest już gotowy, ale możemy go jeszcze nieco wyostrzyć.

Z menu wybieramy: FILTRY -> UWYDATNIANIE -> WYOSTRZANIE.

Pojawiło się menu:
Image

Wybieramy odpowiednią wartość (najlepiej nie za dużą, żeby nie zrobić zbyt dużego ziarna – tych „kropek” na klockach):
Image
i zatwierdzamy nasz wybór.

7. Zapis zdjęcia
Gotowe zdjęcie należałoby zapisać. Z menu wybieramy PLIK -> ZAPISZ JAKO, wybieramy format (polecam jpg) i zatwierdzamy:
Image

Klikamy „eksportuj”:
Image

Wybieramy jakość (w przypadku *.jpg – wartość 80% i więcej)
Image

Gotowe zdjęcie możemy przesłać do swojej galerii.

UWAGA!
Dobrze jest zapisywać sobie co jakiś czas projekt (zapisz w formacie *.xcf lub *.psd, żeby móc swobodnie operować na warstwach), tak na wszelki wypadek. Ja się już kilka razy przejechałem na tym, że wyłączyli mi prąd i musiałem wszystko robić od nowa.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s