#2 zmniejszanie zdjęcia, poprawa cienia, tło

Korzystając z chwili wolnego oraz mojej chwilowej niechęci do nauki przed sesją, postanowiłem napisać kolejny samouczek. Stworzyłem go głównie z myślą o osobach, które nie mają jeszcze wprawy z obrabianiem zdjęć i ich zmniejszaniem do rozmiarów nadających się na publikację w sieci. Użytkownicy, którzy czują się pewnie w grafice, spokojnie mogą ominąć ten samouczek.

Let’s roll out!

Film instruktażowy


Samouczek można obejrzeć w wersji video – polecam zwłaszcza tym osobom, które preferują praktykę od teorii ;) Standardowo zaleca się oglądanie w wysokiej rozdzielczości.

Materiały do pobrania
Materiały do tutoriala można pobrać TUTAJ.

 

1. Obraz początkowy
Image
Zdjęcie zrzucone bezpośrednio z aparatu ma dosyć spore rozmiary (2816×2112). Taki obraz dużo zajmuje i nie nadaje się na umieszczenie w publicznej galerii i na forum (osoby o wolnych łączach mogą stracić cierpliwość i zrezygnować z chęci oglądania pracy, mimo, iż pod względem konstrukcyjnym może być ona bez zarzutu).

Wątek dotyczący modelu.

2. Analiza błędów
Image
Na zdjęciu nie zaznaczyłem wszystkich błędów.

Co należy poprawić:
– praca jest zbyt ciemna
– widoczne są cienie przy nogach (to akurat sprawa dyskusyjna, czy mamy go eliminować całkowicie, czy tylko częściowo)
– zdjęcie jest olbrzymie, niewykadrowane

3. Poprawa kadru

Wybierzmy sobie funkcję: OBRAZ -> WYMIARY PŁÓTNA

Pojawiło się menu:
Image

Nas w tym momencie interesuje głównie pole z „wymiarami płótna”:
Image
Wartość pól możemy zmienić np. poprzez wpisanie cyfry w okienku dotyczącym szerokości. Pole wysokości powinno się automatycznie zmniejszyć (dzieje się tak, gdyż szerokość i wysokość spięte są łańcuszkiem: Image; jego kliknięcie umożliwi zmianę wymiarów jednego parametru np. szerokości bez zmian wysokości).

Po zmniejszeniu szerokości, w oknie podglądu pojawia się pewien tajemniczy prostokąt:
Image
który odpowiada za wykadrowanie zdjęcia. Staramy się, aby prostokąt jak najlepiej dopasować do MOC-a (tak, żeby było widoczne białe tło, które na zdjęciu wygląda jakby było niebieskie) i zatwierdzamy nasz wybór.

Image
Zdjęcie zostało już wykadrowane, jednakże jest wciąż o wiele za duże (1487 x1351). Musimy je zmniejszyć.

4. Zmniejszenie zdjęcia

Wybierzmy opcję: OBRAZ -> SKALUJ OBRAZ

Pojawiło się nam takie oto menu:
Image
Zasada zmniejszania szerokości i wysokości jest identyczna, jak w przypadku kadrowania zdjęcia.

Dla naszych potrzeb zmień szerokość na 600, wówczas domyślnie wysokość powinna przybrać wartość 545:
Image
Akceptujemy nasz wybór.

Zdjęcie zmniejszyło się, ale nie widać zbytnio jego szczegółów – musimy się przybliżyć („prawy shift” i „+”); gdybyśmy się zanadto przybliżyli, możemy się oddalić (znak „-„).
Image

5. Poprawa jasności
W celu poprawy jasności wykorzystamy krzywe, poznane w punkcie 3-cim poprzedniego tutoriala.

Wynikowy obraz może wyglądać następująco:
Image

Jasnobłękitne płótno możemy wyeliminować na kilka sposobów:
1) średniowieczny – dzięki użyciu białego pędzla
2) bardziej cywilizowany – poprzez stworzenie nowej warstwy, ustawienie trybu pokrywania, przemalowaniu białym pędzlem miejsc, w których znajdują się cienie i wymazaniu gumką obszarów, w których klocki są nienaturalnie jasne (metodę tą przedstawiłem dokładniej w poprzednim samouczku w punkcie 4).

Obrazek może wyglądać np. tak:
Image
W tym momencie możemy zapisać obrazek, lub – jeżeli mamy na tyle determinacji i wolnego czasu – poświęcić się i dokończyć kilka niezbędnych poprawek.

6. Walka z cieniem
Tak naprawdę procedura ta jest identyczna, jak w poprzednim samouczku w punkcie 4. Jedyną różnicą jest fakt, że warstwę z ową „białą maską” zduplikowałem czterokrotnie.

Efekt:
Image

7. Przyciemnienie obrazka
Ten krok nie jest obowiązkowy. Jeżeli jednak uznamy, że w wyniku naszej pracy robot jest ociupinkę zbyt jasny, w każdej chwili możemy go nieco przyciemnić (identycznie jak w punkcie 5 poprzedniego samouczka). Jedynie proponowałbym, aby krycie miało niewielką wartość, np 18%.

Efekt:
Image

8. Renderowanie tła
Stwórzmy sobie nową warstwę, tryb krycia ustawmy na mnożenie.

Następnie wybierzmy sobie narzędzie „kubełek”, w trybie wypełnienia wybieramy „deseń” i klikamy na prostokącik:
Image
Na potrzeby tutoriala wybrałem „marble #1”, który powinien być standardowo dostępny, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać inny deseń, a w warstwie wykorzystać inny tryb. Warto eksperymentować!

Ostatecznie wyszedł mi taki obrazek:
Image
Zaznaczę tylko, iż w obszarze robota użyłem gumki.

Gotowy obrazek można zapisać i wysłać go do swojej galerii…

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s