Dodge Viper GTS Coupe (1996)

Dodge Viper GTS Coupe
Image
(naciśnięcie na obrazek = przejście do galerii zdjęć)

VIDEO-RECENZJA
Image Image Image

DANE TECHNICZNE:
Rok produkcji: 1996
Moc silnika: 300 KM
Prędkość maksymalna: 298 Km/h
0-100 km/h: 4 sek.

SŁOWEM WSTĘPU
Model ten jest dla mnie wyjątkowy z dwóch powodów.
Po pierwsze, kiedyś miałem już Metal Kita tego samego modelu – dostałem go w pamiętne wakacje, które spędziłem w górach – ale wówczas nie uważałem i w efekcie zniszczyła się szyba; trochę się bałem kupować model ponownie, ale stwierdziłem, że Dodge Viper jest tego wart.
Po drugie, zaprzestałem zbierania metalowych modeli jakieś 6 lat temu – i to akurat wtedy, gdy zauważyłem, iż powoli zaczyna brakować miejsca na półce (a pokój mam niestety bardzo mały). Dla tego modelu zrobiłem jednak wyjątek.

Jako ciekawostkę powiem, iż w sklepie z zabawkami, w którym kupowałem ten model, był to ostatni egzemplarz tego konkretnego typu, a do tego upchany gdzieś z tyłu – tak jakby czekał na dobrego właściciela. No i jak widać, los się do niego uśmiechnął ;) Zresztą do mnie też…

 

PUDEŁKO
Image

Image Image Image Image Image Image
Główna grafika przedstawia Dodge Vipera w pełnej krasie – zwróćcie uwagę, jak graficy wykonali cień, zlewający się z kolorem karoserii. Nie zabrakło oczywiście loga producenta, loga serii Metal Kit i ostrzeżenia przed małymi elementami.

Boczne ścianki przedstawiają tą samą ilustrację – tylko 1 z nich pokazuje nam główne funkcje modelu (skręcane koła, otwierane drzwi i klapa silnika …

Z tyłu znajduje się grafika z innymi samochodami tego samego producenta w skali 1:24. Naliczyłem się tam aż 4 Dodge Vipery!  (z czego jeden to recenzowany model, a drugi to model, który posłuży do porównania)

Zawartość opakowania:
Image

Image
Znajdziemy tu:
– instrukcję (wraz z naklejkami)
– podstawkę dla modelu
– 4 woreczki z elementami
– woreczek z metalową karoserią i miłą w dotyku szmatką do przecierania modelu
– elementy wrzucone luzem: podwozie i fragment wnętrza

 

INSTRUKCJA
Image

Image Image
Instrukcja ma formę mapy – a szkoda, bo to jest trochę niewygodne w budowaniu. Na początku widnieje spis wybranych modeli w skali 1:24 i 1:18. Następnie znajdziemy tekstową instrukcję wzbogaconą o kolorowe numerki, które pojawiły się też w rysunku pokazującym, co z czym połączyć. Jak ktoś chce, może poczytać – ja tego nie zrobiłem, ale szczerze wątpię, czy by mi to coś pomogło.

Oprócz tego w instrukcji pokazane jest, gdzie i jak nakleić naklejki, oraz kilka informacji o prototypie tego modelu.

 

KAROSERIA
Image

Image Image Image Image Image Image
Karoseria to zaiste dzieło sztuki – piękno samo w sobie. Sztuka połączona z duchem sportowej rywalizacji, bestia połączona z delikatnością – istne mistrzostwo świata.

Oczywiście, jej zdjęcia zrobiłem już po złożeniu i ponownym rozkręceniu modelu – ale Wy tego już nie musicie robić :p

 

WNĘTRZE
Image

Image Image Image Image Image Image
Wypadałoby powiedzieć parę słów na temat wnętrza pojazdu. Na pewno interesującym jest fakt, że zadbano tu niemal o każdy detal – silnik, podwozie, mocowanie kół, głośniki, tapicerka; zadbano nawet o dywaniki z logiem Vipera!

Jako ciekawostkę powiem, że we wcześniejszej wersji, która mi się popsuła, wnętrze było wykonane w kolorze szarym (mimo, iż teoretycznie jest to ten sam zestaw modelu w tym samym kolorze i tej samej skali tego samego producenta).

Szczegóły widoczne są nawet od spodu pojazdu – dolna część silnika, rury wydechowe, logo firmy…i coś, co mnie nieco przeraziło – napis „made in China”, zamiast „Italy”. Czyżby kryzys wdał się we znaki nawet Bburago?

Po zbudowaniu wnętrza można się brać za zamocowanie całości do karoserii. I tu pojawiają się problemy. Szyba nie chce wejść do zaczepów znajdujących się na karoserii, a zaczepy podwozia służące do trzymania karoserii są za długie i trzeba je nieco przyciąć (inaczej nie będzie można ponownie dostać się do podwozia, np gdybyście przypadkowo zrobili jakiś błąd). No i trzeba uważać na mocowanie dolnej części silnika z górną, ale to akurat najmniejszy problem.

 

MODEL
Jako ciekawostka – wygląd modelu bez naklejek:
Image

Image Image Image Image Image Image
Te zdjęcia robiłem jeszcze przed naklejaniem. Ponieważ było już ciemno, zdjęcia wyszły jak wyszły, ale myślę, że nie przeszkadza to, by pokazać je w recenzji.
Nie chciałbym być złośliwy, ale bez owych białych pasów model trochę traci swój urok – dobry Viper to taki, który nie jest „goły”. Ludzie się ubierają, nawet zwierzęta mają futra. A Viper powinien mieć paski – i kropka!

Przygotowanie do naklejania:
Image

Image
Można się z tym zgodzić lub nie, ale naklejanie naklejek w Metal Kitach Bburago wymaga chirurgicznej precyzji – każda, nawet najmniejsza pomyłka może się skończyć rozerwaniem naklejki. Naklejanie większych powierzchni to pół biedy, ale detale to już zupełnie inna historia.

Naklejki nakleja się w ten sposób, że wycinamy interesujące nas naklejki (nie musi być idealnie, ważne tylko, żeby nie zniszczyć grafiki). Następnie dajemy je do wody i po chwili wyciągamy pincetą (polecam!) i nakładamy na elementy karoserii/wnętrza.

Jeszcze taka drobna rada – elementy wewnętrzne, jak np. liczniki prędkości najlepiej naklejać jest od razu, natomiast karoserii – po złożeniu modelu. Dzięki temu niwelujemy szansę, że coś się uszkodzi.

Mimo faktu, że naklejałem bardzo dokładnie, naklejka z tyłu nieco mi się rozerwała i zauważyłem, że lubi odpadać (co zresztą widać na załączonym do recenzji filmie). Dlatego, jeśli wasze młodsze rodzeństwo dostanie taki model do złożenia, zaoferujcie mu pomoc – czasem warto zrobić dobry uczynek ;)

Po naklejeniu model prezentuje się tak:
Image

Image Image Image Image Image Image
Image Image Image Image
Qrcze, minęło już tyle lat, a wciąż mam do tego dizajnu sentyment! I ten sentyment wcale nie kurczy się, gdy codziennie spoglądam na ten model – jest wręcz przeciwnie! Dzięki funkcjonalnościom, zwiększa się pozowalność modelu. Słowem – i do zabawy, i do postawienia na półce.

Model można postawić na specjalnej, dodanej do zestawu podstawce:
Image
Problem pojawia się, gdy takich podstawek mamy więcej – modeli nie ma fizycznie gdzie trzymać …

Małe porównanie generacji 1 i 2:
Image

Image Image Image Image Image Image
Czyli ojciec i syn. Oprócz oczywistych różnic, takich jak dach w wersji Coupe, ciekawiej wykonana maska silnika, pojazd posiada umocowane w innym miejscu rury wydechowe (starsza wersja po bokach, co było dość nietypowym rozwiązaniem, GTS zaś z tyłu). Także tył nieco się różni (ale ogólnie rzecz biorąc, jest bardzo podobnie). Wnętrze w obu pojazdach jest niemal identycznie – jedynie wersja Coupe posiada dodatkowe, zapasowe koło.

 

PODSUMOWANIE
Dodge Viper to rewelacyjny model – obowiązkowy samochód w kolekcji zarówno kolekcjonera, jak i zwykłego śmiertelnika. Do postawienia na półce i do zabawy (oczywiście w miarę rozsądnej), idealny jako okazjonalny prezent.

Niestety nie jest on wolny od pewnych wad.
Szyba – jest to dość spory mankament tego modelu. O ile w RT/10 wszystko wchodziło gładko na swoje miejsce, o tyle w GTS trzeba się nieźle namęczyć, aby ją dopasować do odpowiednich zaczepów – należy przy tym uważać, aby nie uszkodzić żadnego elementu! Nie można też zapomnieć o naklejkach, które bardzo często robią złośliwe psikusy i wymagają precyzji. Niestety widać też to, że producent tnie koszta – nie wiem dlaczego, ale śrubki się nieco sypią (ale oczywiście można zastąpić je innymi). Niestety, nie obyło się bez przycięcia kilku zaczepów zamontowanych w podwoziu, ale można sobie z tym w miarę łatwo poradzić – tylko szkoda, że nie wszystkie rozwiązania są tu dobrze przemyślane…

Model jak najbardziej polecam również dzieciom, ale w takim wypadku zdecydowanie lepiej kupić złożonego gotowca, a Metal Kita dać już starszemu osobnikowi. Na opakowaniu pisze niby, że zestaw przeznaczony jest dla dzieci powyżej 8 lat, ale wydaje mi się to przesadą – mam 22 lata i budowałem go długo, głównie z uwagi na wymienione powyżej problemy…

Skomentuj

