QQS Programuje: #2 Internetowa galeria zdjęć, czyli jak napisałem swojego Brickshelfa …

Trochę się zastanawiałem nad tym, czy publikować swoją pracę inżynierską, czy też nie będzie wyglądało to trochę „wieśniacko”. Pewnie jeszcze nieraz zmienię zdanie, ale na dzień dzisiejszy film, dotyczący mojej pracy – a właściwie tylko tej części związanej z programowaniem (teoretyczną Wam podaruję) – jest niepubliczny; każdy, kto ma linka, może do niego zaglądnąć.

Nie będę tutaj przedstawiał swojej pełnej pracy inżynierskiej, dlatego, że musiałbym posłużyć się technicznym językiem, opisującym, w jaki sposób rozwiązałem przedstawione przez siebie problemy. Generalnie każdy budowniczy LEGO – ale nie tylko – potrzebuje miejsca w sieci, gdzie też mógłby zapisać swoje zdjęcia, a następnie się nimi pochwalić np. na jakimś forum tematycznym. Takich projektów jest dużo – dotyczy to zarówno tzw. „galerii dedykowanych” (np. Brickshelf), jak i ogólnego zastosowania (Majhost, FlickR itd). Galerie te w pewien sposób ze sobą rywalizują, wprowadzając dodatkowe funkcjonalności oraz znosząc ograniczenia, nałożone przez konkurencję. Dla przeciętnego AFOLa taka sytuacja jest korzystna, dlatego, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby założyć sobie legalnie konto na wielu różnych galeriach (i np. część z nich wykorzystywać jako galerię pomocniczą, na wypadek awarii innej; po dość dużej awarii Brickshelfa, która miała miejsce w lutym 2012 – a więc przeszło rok temu – postanowiłem założyć konto na Deviantarcie i w sumie się nie zawiodłem). Pozwólcie jednak, że porównanie galerii w tym momencie Wam podaruję – nie wykluczone jednak, że w przyszłości pojawi się stosowna notka z update’em.

Pisząc ten projekt nabrałem trochę doświadczenia w PHP – a konkretniej w Zendzie. Niestety (a może i stety) całkiem niedawno wyszła nowa, 2-ga wersja – problem w tym, że osoby pracujące na 1-ce muszą od podstaw się nauczyć oprogramowania dwójki. Widząc, że mam mało czasu (oprócz pracy inżynierskiej miałem też normalnie zajęcia) postanowiłem nie szaleć i dokończyć projekt w 1-nce, która przecież nie jest taka zła, a którą przerabiałem od ponad roku na studiach.

Porównanie galerii było 1-wszą częścią mojej pracy. Jeśli ktoś grał kiedyś w Warcrafta III: RoC, to przyrównałbym to do zakażonego ziarna – będącego pierwszą fazą planu Kel’Thuzada i tworzącego fundament pod rodzącą się Plagę Nieumarłych. Tutaj rolę owej rasy spełnia moja galeria zdjęć.

To, co udało mi się wprowadzić do projektu:
– możliwość lajkowania/odlajkowania zdjęć
– publiczne/prywatne zdjęcia i foldery
– system komentarzy
– prywatne wiadomości
– rejestracja z captchą
– odwzorowanie struktury katalogowej i możliwość przenoszenia folderów i zdjęć w obrębie galerii należącej do użytkownika
– tworzenie skrótów do zdjęć (nie trzeba wielokrotnie wysyłać 1 zdjęcia, żeby pojawiło się w wielu folderach)
– względne bezpieczeństwo (użytkownik A nie może usunąć zdjęć użytkownika B, użytkownik C nie zobaczy zdjęć i folderów prywatnych użytkownika D itd)
– i inne…

Na razie tylko film – myślę, że objaśni on Wam dużo –  na dzień dzisiejszy zdjęć nie przewiduję:

Zdaję sobie sprawę, że galeria jest jeszcze trochę „goła” (dużo niewykorzystanej przestrzeni), ale teoretycznie można z niej już korzystać (jak będzie w praktyce to nie wiem, bo cały projekt mam wciąż na localhoście). Co jest jednak najważniejsze to fakt, iż można ją wciąż rozwijać i zastosować wiele nietypowych rozwiązań.

Acha, i jeszcze jedna rzecz – po raz pierwszy udało mi się równolegle nagrywać pulpit i swój głos (użyłem innego programu do zgrywania). Jakość jest ok, aczkolwiek odnoszę wrażenie, że wysokość i szerokość filmu mogłyby być odrobinę większe (nie było możliwości tego zrobić – pewnie dlatego, że korzystam z darmowego oprogramowania). Niemniej polecam Wam obejrzeć całość w wysokiej rozdzielczości (przy 720p mogą być zamazane niektóre literki).

Skomentuj

