200 postów na blogu!

Co tu dużo mówić …

https://farm8.staticflickr.com/7539/15992773649_dfa41fa4e9_c.jpg

To dość ciekawe, że ostatnio w stosunkowo niewielkich odstępach czasowych na blogu pojawiają się jakieś rocznice/ciekawe wydarzenia etc. Niedawno świętowałem 2 lata istnienia bloga, nieco wcześniej – osiągnięcie 600 subskrypcji na YT, a teraz: 200-setną notkę.

Ale żeby wpis nie był bezcelowy – to jako, iż mamy początek nowego roku 2015 (znowu nakłada się kolejna rzecz!), pozwolę sobie zrobić małe podsumowanie 2014:

  • recki: około 7
  • MOC: 1
  • artykuły: 12
  • WIP: 1
  • animacje: 1
  • poradniki: 1
  • dodatkowe: 3 (3D mapping) + 4 (materiały dodatkowe)
  • gry: 1 (przygody Fumfla)

… oczywiście są to dane szacunkowe, nie wliczałem notek dotyczących bloga itd. Ale myślę, że nawet z tych kilku liczb można wysnuć pewne wnioski.

Pierwsze, co się tu rzuca w oczy, to mała liczba MOCy. Z bólem serca, ale muszę się tu niestety zgodzić – od ponad 2 lat nie jestem tak twórczy, jak niegdyś (choć z drugiej strony, gdy człowiekowi zależy na tym, aby praca prezentowała jaki-taki poziom, będzie ją dopieszczać tak długo, aż uzna, że już bardziej nie może – i ją publikuje). Próbowałem nieco poprawić te statystyki, tworząc własne modele alternatywne dla oficjalnych zestawów (nie wliczałem ich do MOCy) – i chyba z dość pozytywnym skutkiem, bo takie konstrukcje raczej się podobały, a ja miałem trochę radochy przy kreacji ;)

Recenzji już tyle w życiu natłukłem (około 50), że teraz być może pora nieco odsapnąć i wziąć się za budowanie. Mam obrobione zdjęcia do przynajmniej trzech recek, więc wypadałoby je w końcu napisać i mieć z głowy. Zastanawiam się też, czy zamiast pisać zwykłą recenzję, nie zacząć robić własnych modeli alternatywnych – bo wtedy mógłbym to połączyć z MOCowaniem.

Zauważyłem, że niektórym z Was podobały się moje artykuły z cyklu „Hali Sław”, gdzie wychwalałem stare, dobre, acz nieco już zapomniane serie klocków – co jak co, ale o to akurat bym się nie martwił, bo przygotowanie takiego artykułu jest o niebo szybsze, niż recenzji zestawu (w powyższym spisie potraktowałem je jak artykuły, a nie jak zwykłe recenzje). Poza tym wciąż sprawia mi to wiele radochy ;)

Co tu jeszcze napisać … zrobiłem jedną gierkę, którą się już Wam chwaliłem, ale nie chwaliłem się jeszcze mapą z WC III, którą robiliśmy z kolegą na zaliczenie – a wyszła dość ciekawie. Jest też animacja – niby tylko jedna, ale ile się z nią musiałem namęczyć … Starałem się też od czasu do czasu umieszczać jakieś ciekawostki, jak dokument z zajęć z 3D Mappingu czy przegląd modeli zbudowanych z pudełek po szaszłykach i tektury (co poniektórzy chcieli mnie dawno temu za to spalić na stosie ;D). Czyli nie skłamię, jeśli napiszę, iż rok 2014 był pracowity.

Poradników za dużo nie popisałem, choć ostatnio zastanawiałem się nad artykułem – jak samemu postawić Linuxa na VirtualBoxie i kilka słów o KdenLive – znakomitym, darmowym programie do obróbki video, który choć ma pewne wady, to jednak umożliwia zrobienie wielu ciekawych rzeczy z video. Taka ciekawostka – przyglądaliście się tej karteczce z buzią w filmie, w którym opisuję wspólny projekt z LEGO Polska? Zapomniałem zamazać adresu, dlatego też w post-produkcji musiałem zakryć go karteczką z buzią (Kdenlive umożliwia takie rzeczy – ba, nawet zabawę z green screenem!).

Bardzo ważnym wydarzeniem był dla mnie przytaczany już projekt Bionicle 2015, stworzony przy współpracy z LEGO Polska. Choć o tym możecie przeczytać w osobnym temacie.

A właśnie – jakby co, to Bionicle 2015 są już dostępne (Kopaka i Tahu za niecałe 100 zł – link).

 

Żeby nie było – minę postaci z rysunku wzorowałem na minie bohatera z filmiku „Sonic X-pals” (fabuła jest dość głupia, ale spodobała mi się mina tego lisa ;) ).

9 uwag do wpisu “200 postów na blogu!

  1. Faktycznie miałeś pracowity rok. 200 postów o konkretnej i różnorodnej zawartości to nie byle blog.
    Jednak musisz nadrobić w tym roku MOCe. ;)
    Ja bym chętnie zapoznał się z tym KdenLive, więc oddaję głosik na ten artykuł. Green screen to jest taka zielona ścianka (lub w innym kolorze) którą można podmienić na coś innego? Super, od dawna coś takiego by mi się przydało. Z programem na pewno spróbuję się zapoznać, ale poradnik też pomógłby.
    Pozdrawiam.

    • Tak, dokładnie – green screen to taka zielona ścianka, którą sobie potem w programie podmieniasz na coś co Ci się tylko podoba. Przykładowo, możesz się nagrać na zielonym tle, a potem zamienić to tło np. na kosmos. Znaczy – jeszcze tego nie sprawdzałem, ale widziałem kiedyś jakieś poradniki dla Kdenlive’a i wiem, że tak można zrobić.

      Z Kdenlivem jest jeden mały problem – jest tylko wersja na Linuxa, nie ma na Windowsa. Stąd, zanim przejdziemy do samego programu, musimy wpierw zainstalować Linucha. Można w tym celu zrobić albo osobną partycję, ale można też na Windowsie w formie wirtualnej maszyny – każde rozwiązanie ma pewne wady i zalety (co jest oczywiste), ale dla działającego programu chyba warto ;)

      Dzięki!

  2. Ojej, w takim razie będę liczył na artykuł z Linuxem, chyba, że masz link do jakiegoś tutoriala (choćby po angielsku) który zrozumie mało ogarnięta w takich sprawach osoba? Byłbym wdzięczny. :)

    Myślałem, że green screen jest tylko w płatnych programach takich, jak będący zupełnie poza moim zasięgiem, wspaniały Sony Vegas. :)

    Pozdrawiam.

    • To prawda, ale weź pod uwagę, że te programy są na Windowsa :) Często na Linuxie są porównywalne programy, tyle że za darmo. No ale niestety trzeba się troszkę orientować w temacie – na szczęście jest dużo poradników w sieci jak ogarnąć Linuxa – na tyle, aby móc na nim pracować.

      Z Kdenlive już się trochę bawiłem i były przypadki, że nie zawsze chciał współpracować. Ale summa summarum udało się zrobić to, o co mi chodziło – choć czasami za pomocą innej metody. I wydaje mi się, że wśród darmowych programów do obróbki video ciężko jest mu znaleźć dobrego konkurenta.

Skomentuj

